Doorgaan naar content
YUMB Development Studio

Een sterke merkidentiteit: zoveel meer dan een mooi logo ontwerp

Bij het denken aan een merk, springt vaak als eerste een logo of huisstijl in gedachten. Dat is begrijpelijk, maar een merkidentiteit is zoveel meer dan dat, zeker wanneer je het effectief wilt inzetten voor het vermarkten en promoten van je bedrijf, project of product.

Wanneer wij spreken over merkidentiteit, denken wij aan het merk in de breedste zin van het woord: de algehele uitstraling en tone of voice. Een sterk merk kan een specifiek gevoel overbrengen aan iedereen die ermee in contact komt en laat daarmee een blijvende indruk achter.

Het is daarom belangrijk om goed na te denken over wat je wilt overbrengen en aan wie. Het ontwikkelen van een effectieve branding is een heel persoonlijk proces dat tijd en verdieping vereist.

Een goed logo ontwerpen

Een logo is vaak het eerste wat het publiek ziet en is daarom een cruciaal element van je merkidentiteit. Het ontwerpen van een goed logo is een complexe taak. Het moet niet alleen je merk representatief weerspiegelen voor hopelijk een lange periode, maar het moet ook flexibel zijn in gebruik. Dit betekent dat het effectief moet werken in diverse formaten en contexten, van een klein app-icoontje tot een groot billboard.

We kennen allemaal wel de voorbeelden van tijdloze en klassieke logo’s, die ons bijblijven en uiterst herkenbaar zijn. Vaak zijn dit ook de simpelste logo’s en dat is niet voor niks. Een goed logo hoef je niet eerst te ontleden om te begrijpen, maar juist het vinden van die eenvoud is niet gemakkelijk!

Essentiële efficiëntie in conceptontwikkeling

Bij het ontwikkelen van concepten vinden we het belangrijk om niet te lang te blijven hangen in de beginfase. Net zoals we voor software prototypes creëren om snel te kunnen testen wat werkt (en wat niet), is deze aanpak ook effectief voor merkontwikkeling.

We beginnen dan ook meestal met een merkontwerp dat er fatsoenlijk uitziet, bruikbaar is, en al een eind in de verwachte richting is: ideaal voor de opstartfase. Door het verzamelen van feedback kunnen we daarna het merk veel gerichter en effectiever doorontwikkelen.

Onze rol in Merkidentiteiten

We ontwikkelen niet alleen merkidentiteiten voor onze in-house projecten, maar werken ook in opdracht. Bijvoorbeeld als onderdeel van een websiteontwikkeling of re-brandingtraject. Hoe dan ook vinden we het belangrijk de tijd te nemen om goed te luisteren en het verhaal achter het merk te begrijpen en te doorgronden. Zowel bij het ontwikkelen van een compleet nieuwe merk of het vernieuwen van een bestaand merk.

Zoals gezegd gaan we daarin dus verder dan het ontwerpen van een mooi logo, maar verzorgen we het volledige plaatje, zodat de juiste tone-of-voice ontstaat en iedere uiting van het merk goed aansluit bij de identiteit en het juiste gevoel weet over te brengen.

Interesse om hierover eens van gedachte te wisselen? Behoefte aan een nieuwe merkidentiteit of heeft uw huidige huisstijl een opfrisbeurt nodig?