Doorgaan naar content
YUMB Development Studio

Het belang van goede content als marketingstrategie

Bij een goede marketingstrategie draait het om verbinden met je publiek en waardevolle content is hiervoor bij uitstek geschikt. Het ontwikkelen van een contentstrategie kan je marketing op een creatieve manier versterken.
Content creators at work.

Creativiteit en Diversiteit in Content

De mogelijkheden voor het creëren van content zijn tegenwoordig bijna onbegrensd. Van blogs tot podcasts, van video series tot social media posts, er is voor elk budget wat wils. Het mooie is dat deze verschillende vormen van content steeds beter op elkaar aansluiten en gecombineerd kunnen worden. Dit biedt mooie kansen om je creativiteit te benutten en unieke content te produceren die de aandacht trekt van je doelgroep.

Voorbij het mikken op hogere posities in Google

Een veelgemaakte fout is het produceren van content puur en alleen voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Hoewel SEO belangrijk is, doorziet Google snel wanneer content alleen daarvoor is gemaakt. Wat echt telt, is het creëren van waardevolle content. Dit soort content werkt niet alleen goed voor zoekresultaten, maar bevordert ook mond-tot-mondreclame. Het uitgangspunt van Google is namelijk altijd geweest dat ze het beste en meest relevante aanbod willen tonen aan hun gebruikers.

Wanneer je waardevolle content maakt, zijn mensen ook eerder geneigd het weer met anderen te delen. Wees dus ook niet bang om veel waarde weg te geven. Laat zien wat je in huis hebt, zorg dat mensen geïnteresseerd raken en meer willen. Het weggeven van waardevolle content kan een krachtige manier zijn om vertrouwen op te bouwen bij de doelgroep.

Slimme content productie

Het uitvoeren van diverse contentstrategieën lijkt misschien veel werk, maar door slim te combineren en te produceren, kan je vrij efficiënt te werk gaan. Film bijvoorbeeld je podcastopnames voor gebruik op YouTube en social media, of zet je videoscripts om in blogartikelen. Je kunt zelfs een blogserie samenvatten tot een e-book om aan te bieden als download. Deze aanpak zorgt voor een rijke en diverse contentstroom zonder dat je voor ieder medium vanaf nul hoeft te beginnen of nieuwe inspiratie op moet doen.

Focus en lange termijn

Het is belangrijk om niet te veel tegelijk te willen doen. Begin met focussen op één gebied, krijg dit goed onder de knie en ontwikkel een effectieve manier van werken. Van daaruit kun je dan steeds wat verder uitbreiden, op een efficiënte manier natuurlijk. Focus zeker ook op de lange termijn. Het duurt vaak even voordat je resultaten ziet, maar geef jezelf de tijd om te groeien en te ontdekken wat voor jou en je publiek het beste werkt.

Een succesvolle marketingstrategie gaat dus niet alleen om het trekken van aandacht, maar ook om het bieden van waarde en het opbouwen van relaties. Door creatief, authentiek en strategisch te zijn met je content, kun je een sterke en loyale basis met volgers opbouwen als beloning van je marketinginspanningen.

Samenwerken op het gebied van content productie?

Zoek je ondersteuning bij het produceren van content zoals video’s, podcasts of foto’s? Of op zoek naar een betrouwbare partner om de productie (deels) aan uit te besteden? Of wellicht opzoek naar een partner om mee te sparren op het gebied van content strategie? Neem contact op zodat we eens van gedachten kunnen wisselen.

Meer artikelen