Team as a Service: wel de voordelen, niet de lasten?
Onlangs hoorde ik een ondernemer verzuchten dat hij zo af en toe nog weleens verlangt naar de eenvoud van het werken met papieren dossiers. Natuurlijk zijn computers in veel zaken veel sneller, efficiënter en nauwkeuriger dan wij mensen en is het praktisch onmogelijk geworden om niet met de tijd mee te gaan. Toch begrijp ik het verlangen naar een minder ingewikkelde tijd wel. In onze drang naar innovatie worden veel ontwikkelingen onnodig complex gemaakt.
Zeker sinds overal het stempel “AI” op geplakt wordt, volgen de ontwikkelingen elkaar in een razend tempo op. Het is alsof er elke dag een nieuwe onmisbare tool, strategie of "must-have" opduikt en wanneer je deze niet direct omarmt je gedoemd bent te mislukken. Overweldigend, toch? Vooral als je gewend bent om dingen op een bepaalde manier te doen en nu de druk voelt om te innoveren, maar niet helemaal zeker weet waar je moet beginnen.
Stel je voor: je hebt een project dat een paar extra handen nodig heeft—bijvoorbeeld een nieuwe website, een marketingcampagne of een herontwerp van een product. Normaal gesproken zou je een freelancer of bureau moeten vinden en het hele proces doorlopen om hen jouw behoeften te laten begrijpen en te komen tot een offerte die (hopelijk) binnen je budget past. Of je zou nieuwe teamleden kunnen aannemen, zodat ze klaar staan wanneer je ze nodig hebt, met alle overhead en verplichtingen die erbij komen kijken. Wellicht heb je al eens iemand een opdracht gegund, maar hebben ze het nu te druk met een andere opdracht.
Met de komst van ChatGPT en de lawine aan daarvan afgeleide online tools, is het idee ontstaan dat we voor een groot deel helemaal geen mensen meer nodig hebben. Geef de AI assistent een opdracht en deze gaat voor je aan de slag, meestal zonder te klagen over een drukke agenda of snipperdagen. Fantastisch toch? Dat scheelt een hoop gedoe en kan je lekker doorpakken met je project!
Wanneer je enige tijd gebruik hebt gemaakt van dit genre aan vernuftige tools, zal je merken dat de eerste verbazing over deze verbluffende techniek toch wat begint af te nemen, wanneer de resultaten vaak niet het gewenste eindresultaat opleveren. Over het algemeen is het opgeleverde product zeker nog niet geschikt om de wereld in te sturen of aan je klanten over te dragen.
Een moderne vorm van samenwerking
Het is onze ervaring dat het hele fijne tools zijn om mee te sparren of je te assisteren, maar om tot iets echt goeds te komen heb je nog steeds menselijke creativiteit, inspiratie en vaardigheid nodig. Natuurlijk staan we nog maar aan het begin van een wellicht nieuw tijdperk, maar de realiteit is dat onze huidige projecten daar niet op kunnen wachten. Dus dan toch maar weer dealen met alle menselijke aspecten en overhead die komt kijken bij een meer traditionele aanpak?
Gelukkig is er een vernieuwende manier van het traditioneel samenwerken. Waarbij een team van experts op hun vakgebied voor je klaar staat om aan de slag te gaan wanneer je ze nodig hebt. Een team dat zich inzet voor kwaliteit en succes, tegen een vast en betaalbaar tarief. Zonder extra ruime schattingen of aanvullende kosten voor aanpassingen.
We noemen het: Team as a Service (TaaS). Er komen geen papieren dossiers bij kijken, maar het brengt wel een vergelijkbare eenvoud, met een vleugje nostalgie, met de effectiviteit van de moderne innovatie revolutie!
We zijn er van overtuigd dat TaaS een game-changer voor je kan zijn, vooral wanneer je je een beetje overweldigd voelt met al de snelle veranderingen in het (bedrijfs)leven vandaag de dag en gewoon resultaat wil zonder een hoop gedoe.
Wat is Team as a Service?
De term is relatief nieuw en is een afgeleide van de meer bekende term ‘Software as a Service’ ofwel SaaS. Dit is in feite een abonnementsmodel waarbij je software kunt gebruiken tegen een maandelijks tarief, in plaats van het te kopen voor een eenmalige vergoeding (wat ooit heel normaal was). Het heeft een aantal voordelen, zoals lagere initiële kosten en je krijgt (meestal) regelmatig updates. Wanneer je het abonnement echter opzegt, kun je de software niet langer gebruiken. Zoals we later zullen zien, is dit voor TaaS nou juist een van de voordelen.
In de wereld van freelance ontwerpers en bureaus is er een trend ontstaan om diensten te 'productiseren' via abonnementsmodellen, oftwel ‘Design as a Service’. Simpel gezegd, je kunt een ontwerper inhuren voor een vast maandelijks bedrag en daarvoor doen ze al je ontwerpwerk. Het heeft vergelijkbare voordelen als het SaaS-model: de kosten zijn duidelijk, over het algemeen een betere prijs/kwaliteit verhouding en je kunt je abonnement opzeggen (of tijdelijk pauzeren) wanneer je maar wil.
Het grootste nadeel van Design as a Service
Een van de grootste uitdagingen waar men nogal eens tegenaan loopt: de meeste klanten hebben geen fulltime ontwerpwerk. Ze abonneren zich voor een project, krijgen daarmee een goede deal, om vervolgens het abonnement op te zeggen en verder te gaan naar de volgende freelancer met een andere vaardigheid. Natuurlijk heel begrijpelijk, maar dit laat helaas minder ruimte om het meeste uit zo'n samenwerking te halen.
Dit is bij uitstek waar Team as a Service een uitkomst biedt, voor beide kanten. Het model is vergelijkbaar: voor een vast maandelijks bedrag worden al je taken en verzoeken uitgevoerd, en je kunt op ieder moment opzeggen of pauzeren. Het belangrijkste verschil zit ‘m erin dat je toegang krijgt tot een volledig team met een scala aan vaardigheden en expertisegebieden, die op basis van wat er nodig is ingezet worden.
Het belangrijkste voordeel hiervan is dat je niet steeds individueel met een ieder van hen aan de slag hoeft te gaan, zoals je zou doen bij het werken met verschillende freelancers. Een van de teamleden, meestal de teamleider of product owner, zal je contactpersoon zijn en ervoor zorgen dat de juiste persoon je taak oppakt.
Stel je eens voor hoeveel tijd en stress dit kan besparen!
In de praktijk werkt dit vooral goed wanneer het team elkaar qua vaardigheden elkaar goed aanvult, zodat ze volledige projecten kunnen afhandelen en/of naadloos door fases kunnen bewegen. Dit bespaart enorm op tijd en overhead, omdat je niet steeds hoeft over te dragen of uit te leggen wat je verwachtingen zijn, hoe je merkidentiteit in elkaar steekt of wat je uiteindelijke doel is.
Dit is waarom we super enthousiast zijn over Team as a Service! Het lost veel problemen op als het gaat om het inhuren van externe arbeidskrachten en biedt tal van voordelen ten opzichte van een meer traditionele manier van werken. In ons volgende artikel gaan we wat dieper in op de verschillende voordelen van het TaaS model, en wat het zoal te bieden heeft.
Direct aan de slag met Team as a Service?
Wellicht biedt ons YUMB Unlimited aanbod precies de combinatie van vaardigheden waar je naar op zoek bent. We bieden onze expertises aan, onder andere op het gebied van marketing, (web) development en design. Natuurlijk via het TaaS model, in verschillende varianten. Bekijk het volledige aanbod hier: YUMB Unlimited
Meer artikelen
Het belang van goede content als marketingstrategie
Bij een goede marketingstrategie draait het om verbinden met je publiek en waardevolle content is hiervoor bij uitstek geschikt. Het ontwikkelen van een contentstrategie kan je marketing op een creatieve manier versterken.
Is dit nou marketing?
Een veelvoorkomend misverstand over marketing is het zien als een of meerdere opzichzelfstaande acties in plaats van als samenhangende strategie. Dit begrijpen kan cruciaal zijn voor het opbouwen van een sterk merk en een trouwe klantenkring.
Van dromen naar doen: praktische stappen om je doelen te realiseren
Doelen stellen voelt vaak als de eerste stap op weg naar succes, maar opvallend genoeg blijven doelen vaak onvervuld. Laten we kijken waarom het stellen van doelen alleen niet genoeg is en welke strategieën je resultaten zullen verbeteren.