Doorgaan naar content
YUMB Development Studio

De 5 voordelen van het inzetten van Team as a Service

Een van de grootste uitdagingen bij het inschakelen van externe krachten, is het vinden van de juiste balans tussen kwaliteit en kosten. Natuurlijk wil je het beste voor je bedrijf of project, maar wat gaat dat allemaal wel niet kosten?

1. Laat je verrassen door creativiteit, niet door onverwachte kosten

Een van de grootste uitdagingen bij het inschakelen van externe hulp voor creatief werk, het bouwen van een website, of het opzetten van een strategie voor je marketing, is het vinden van de juiste balans tussen kwaliteit en kosten. Natuurlijk wil je het beste voor je bedrijf of project, maar wat gaat dat allemaal wel niet kosten? Offerte trajecten kunnen veel tijd kosten en bieden ook lang niet altijd zekerheid. 

De traditionele weg van prijsopgaven vooraf vraagt ook dat je precies weet wat je wil en die verwachtingen op de juiste manier weet over te dragen. Wat nou als het verkeerd begrepen of ingeschat wordt? Wat nou als je door voortschrijdend inzicht de koers wat wil bijsturen of iets wil toevoegen? Hoe worden onzekere factoren ingecalculeerd? 

Allemaal vragen die terecht en relevant zijn, en vaak leiden tot compromissen, offerte op offerte, ingewikkelde nacalculaties en (fors) overschreden budgetten. Vaak worden deze zaken als noodzakelijk kwaad gezien, of wordt er iemand voor ingehuurd om hiermee te dealen. Maar de vraag is: wie zit hier nou echt op te wachten en welke consequenties heeft dit voor creativiteit, voor innovatie, voor het proberen van nieuwe dingen en het zetten van die extra stap om écht iets goeds neer te zetten?

Gun jezelf die vrijheid

Met Team as a Service is het onderhandelen over de prijs en omvang van een opdracht verleden tijd. Geen uren meer tellen, met allerlei verschillende tarieven en verrast worden door aanvullende kosten omdat iets niet binnen de opdracht valt. Er is simpelweg een afspraak voor een vast tarief per maand en je bepaalt zelf waar de focus ligt. En heb je een fantastisch aanvullend idee, geen probleem, zet maar op de ‘to do’ lijst!

Zo weet je qua budget precies waar je aan toe bent en hoef je ook geen concessies meer te doen als het gaat om kwaliteit en creativiteit. Dit scheelt niet alleen een hoop tijd, stress en onnodige kosten, het geeft ook ruimte om eens iets nieuws te proberen of gaandeweg de koers wat bij te stellen op basis van nieuwe inzichten. Wat een vrijheid!

Overstappen naar het TaaS model vraagt een andere manier van denken, en wellicht een andere manier van je werk plannen. Wij zijn ervan overtuigd dat je uiteindelijk niet meer terug wil naar de oude werkwijze wanneer je die ongelimiteerde creativiteit en productiviteit eenmaal hebt ervaren.

2. Een boost voor kwaliteit, effectiviteit en samenwerking

Bij de start van een nieuw project weet je meestal nog niet precies hoe het zal gaan lopen en hoe ieder detail er uit moet gaan zien. Zelfs wanneer je een goede planner bent en graag alles van tevoren tot in de puntjes uitwerkt, zal je tijdens de uitvoering nieuwe inzichten krijgen, ontdekken dat iets toch anders uitpakt dan gedacht of dat iets veel lastiger (of simpeler!) blijkt dan gedacht.

Wanneer je ooit met freelancers of externe bureaus hebt gewerkt, weet je dat het vragen om wijzigingen tijd kost en soms zelfs gepaard gaat met aanvullende prijsopgaven. Dat kan nogal wat stress opleveren, zeker wanneer je wil proberen dit te voorkomen in het voortraject, door het nóg gedetailleerder uit te werken. Het kan je creativiteit ook belemmeren omdat je dan liever maar op safe speelt om gedoe te voorkomen.

Hoeveel revisie-rondes?

Natuurlijk zijn niet alle projectafspraken zo strikt dat je helemaal niks kan bijschaven of bijsturen. Meestal worden er een aantal revisierondes afgesproken, zodat je feedback kan geven om het resultaat meer in de lijn van je verwachtingen te krijgen. Hoeveel feedback rondes heb je nodig om tot een uitzonderlijk resultaat te komen? Of neem je genoegen met twee feedback momenten en maak je daar maar het beste van?

Stel je voor dat je zelf zou kunnen bepalen wanneer het resultaat naar wens is. Of het nou meteen raak is of dat je écht die extra mijl gaat om het naar een hoger niveau te trekken. Zelfs wanneer je dat een week extra zou kosten. Over het algemeen weet je zelf het beste wanneer dit de moeite en tijd waard is! Met Team as a Service heb je een ongelimiteerd aantal revisies tot je beschikking, en bepaal je zelf wanneer een taak afgevinkt kan worden.

Een betere balans voor samenwerking

Op deze manier hoef je je dus niet meer te laten limiteren door een ongemotiveerde freelancer of accountmanager, omdat je tijd er eigenlijk al op zit. Of het gevoel te hebben dat je bijna perfectie bereikt hebt, maar men met een nieuwe offerte staat te zwaaien. Geen prettige manier van werken en uiteindelijk zit niemand daarop te wachten.

Traditioneel wordt dit opgelost door meer marges in de kostenberekening op te nemen, zodat er meer tijd gereserveerd kan worden en het risico opgevangen kan worden. Helaas vinden er over het algemeen geen refunds plaats wanneer een project sneller dan gepland opgeleverd kan worden.

TaaS neemt niet alleen de noodzaak voor ingecalculeerde marges weg, maar er ontstaat een meer natuurlijke balans tussen kwaliteit en kwantiteit. Zeker wanneer er ingezet wordt op een samenwerking voor de lange(re) termijn, op basis van wederzijds vertrouwen en een gezamenlijk doel voor ogen.

Wanneer het team weet dat ze (waar nodig) de tijd kunnen nemen om iets perfect te krijgen, en jij weet dat jouw inbreng echt gewaardeerd wordt, krijgen zowel de kwaliteit van het werk als de productiviteit een enorme boost. 

3. Zet kostbare tijd gericht en effectief in, op het juiste moment 

Het is in de huidige wereld van snelle veranderingen geen overbodige luxe meer om extra werkcapaciteit achter de hand te hebben, of te kunnen terugschakelen in een rustigere periode. Werken met externe partijen of het inhuren (en ontslaan) van teamleden kan het behoorlijk lastig maken om in te schatten wat je wanneer precies nodig hebt, en voor hoe lang. Je betaalt dan vaak de hoofdprijs om op korte termijn bij te schakelen of moet de overheadkosten in een rustige periode voor lief nemen.

Het Team as a Service model is een echte game changer als het gaat om effectief omgaan met je resources. Tijdelijk wat extra inzet nodig op marketing vanwege een productlancering? Extra handen nodig om klaar te zijn voor de feestdagen? Of juist even weinig nieuws te doen na een drukke periode? TaaS beweegt met je mee! Dit betekent dat je kunt reageren op wat er nu speelt of gebeurt. Zonder weken of maanden vooruit te plannen, en tijd te boeken.

Wat maakt het belangrijkste verschil?

Je TaaS teamleden staan voor je klaar en tot je beschikking. Wanneer het tijdelijk rustig is kan je de dienst heel eenvoudig op pauze zetten. Dit betekent dat je geboekte tijd niet verloopt wanneer er niet direct wat te doen is, maar je met een druk op de knop wel direct weer aan de slag kan! Heel praktisch: stel dat je na drie weken knallen blij bent met het resultaat en er nog even geen nieuwe klus klaar ligt, dan pauzeer je TaaS en blijven er nog 10 dagen tegoed voor een toekomstig moment.

Het zou zonde zijn om werk voor het team te verzinnen, omdat er nou eenmaal voor de tijd betaald is. Of die tijd te laten verlopen zonder er iets nuttigs mee te doen. Door deze manier van werken ben je uiterst flexibel en gaan we effectiever met elkaars tijd om. Dat is niet alleen prettig voor het budget, maar tijd is meer dan ooit een schaars (en dus kostbaar) goed geworden.

Deze flexibiliteit en gerichte extra slagkracht geven je een voordeel wat met een meer traditionele werkwijze lastig te bereiken is. En dat tegen budgetvriendelijke voorwaarden en met minder stress. Wat wil je nog meer?

4. De ideale basis voor een betrouwbare samenwerking

Het is makkelijker dan ooit om opdrachten voor (tijdelijke) klussen te plaatsen via de talloze websites op het internet. Of een goedkope freelancer te vinden die op afstand je klus wel wil klaren. Daar staat tegenover dat het nóg makkelijker is om jezelf aan te bieden als freelancer, en overal op te reageren ongeacht je vaardigheden en ervaring.

Dit kan het lastig maken een geschikt persoon te vinden die begrijpt waar je naar op zoek bent, de tijd wil nemen om je manier van werken te leren kennen en bijvoorbeeld de nuances van je merkidentiteit te ontdekken. Ondanks alle beloftes ligt een mogelijke teleurstelling altijd op de loer, zelfs wanneer je een zo goed mogelijke afweging probeert te maken tussen kwaliteit, budget en beschikbare tijd.

Zelfs wanneer je iemand gevonden hebt die de klus naar tevredenheid oplevert, is de kans groot dat je voor een volgende taak of klus weer op zoek moet naar iemand anders, omdat er een andere vaardigheid nodig is. In het meest positieve geval heb je iemand gevonden die fantastisch werk oplevert, maar daardoor ook snel weer druk is met een volgende opdracht. Echt goede vakmensen zijn nou eenmaal schaars..

Een toegewijd team om op te vertrouwen

Dit is geen doemscenario dat we schetsen om Team as a Service te promoten, het zijn helaas voorbeelden gebaseerd op onze praktijkervaringen bij het inhuren van externe krachten. Daarom weten we ook dat het echt niet altijd zo zwart/wit is, en hebben we absoluut ook positieve ervaringen met freelancers gehad, die dan ook snel weer druk bezet waren met een volgende klus, begrijpelijk.

Met TaaS neem je deze onzekerheid voor beide partijen weg. Als opdrachtgever kan je er op vertrouwen dat er een team met experts op allerlei vakgebieden voor je klaar staat wanneer je ze nodig hebt. Je hoeft dus niet steeds op zoek naar een geschikte partij of te wachten tot ze tijd hebben. Aan de andere kant geeft het de betrokken teamleden ook meer rust door een betrouwbaar en stabiel klantenbestand. Er kan efficiënter gepland worden, wat de beschikbaarheid absoluut ten goede komt.

Zeker wanneer je gaat voor een lange termijn samenwerking maakt het de investering in elkaar meer dan de moeite waard. Je raakt beter op elkaar ingespeeld qua werkwijze, behoeften en communicatie. Wanneer je dit niet steeds opnieuw hoeft uit te vinden bespaart dit enorm veel tijd en bouw je een stevig fundament voor toekomstige werkzaamheden.

5. Ruimte voor effectief perfectionisme

Een grote hindernis bij het samenwerken met mensen buiten je bedrijf is zorgen dat ze echt begrijpen waar jouw merk en cultuur voor staan. Je wil natuurlijk dat projecten en merkuitingen goed aansluiten bij je visie. Doordat Team as a Service gebaseerd is op een aantal onderscheidende en fundamenteel andere uitgangspunten dan bij het inhuren van een freelancer, schept dit de mogelijkheid om elkaar goed te leren kennen voor een optimale samenwerking.

Aan een half woord genoeg

Wanneer je gaat voor een duurzame inzet van je team, en niet voor het snel uitwringen van de creativiteit, zal je merken dat dit de kwaliteit en effectiviteit van de productie ten goede komt. Je haalt niet alleen betere resultaten, maar het vormt een gezamenlijke basis om op te bouwen en te blijven verbeteren. Hoeveel meer ben je als team en opdrachtgever bereid om te investeren in workflow en kwaliteit, wanneer er een perspectief is?

Wanneer er meer ruimte is om te ontdekken en het finetunen van de details, zal je zien dat er steeds minder afstemming nodig is om het gewenste niveau te halen. Bij de traditionele manier van werken met externe partijen is daar vaak weinig tijd voor, of zie je dat terug in de offerte. Besparen op de tijd dat het kost om steeds weer een nieuwe samenwerking aan te gaan, kan hierin een enorm verschil maken. Er kan een gestroomlijnd proces ontstaan, waarbij je van elkaar maar een half woord nodig hebt.

Natuurlijk is het niet alleen fijn als wanneer opdrachten snel worden opgepakt en naar wens uitgevoerd. Het maakt in het grotere plaatje ook een enorm verschil wanneer je consequent blijft en trouw aan je merk. Of het nou gaat om het lanceren van een nieuwe campagne of het (door)ontwikkelen van een product, je publiek is gevoelig voor datgene wat het uniek maakt. Gezamenlijk investeren in een goede uitvoering maakt dus absoluut een verschil voor je doelgroep.

Wanneer je dit als team goed in de vingers krijgt, wordt elke interactie eenvoudiger en kom je steeds sneller tot een beter eindresultaat. Er zal steeds minder communicatie nodig zijn, waardoor er meer tijd voor productiviteit overblijft. Dit is waarom we oprecht fan zijn van deze manier van werken, omdat we onze kostbare tijd graag zo efficiënt mogelijk inzetten en daarnaast stiekem ook perfectionisten zijn die graag die extra stap zetten voor het beste resultaat.

Conclusie

Samenvattend kunnen we stellen dat je met Team as a Service verzekerd bent van een prijs/kwaliteit verhouding, waar het inhuren van freelancers of een traditioneel bureau lastig tegenop kan. Niet omdat ze slecht of kwaadwillend zijn, maar het is simpelweg een andere manier van werken met een aantal essentiële voordelen.

Doordat je werkt met een heel team, krijg je toegang tot een breed scala aan vaardigheden, die ingezet kunnen worden op basis van wat het huidige project vraagt. Je hoeft hier zelf niet achteraan of bovenop te zitten, je contactpersoon weet wat er speelt en regelt het voor je. Het is alsof je werkt met 1 gemotiveerde freelancer, die weet wat er moet gebeuren, wat je verwachtingen zijn en alles in huis heeft om de klus te klaren.

Dit alles staat tot je beschikking voor een vaste, duidelijke, vooraf afgesproken vergoeding per maand. Is er nog wat tijd over aan het eind van de maand? Dan kan je direct door met de volgende klus of gebruik maken van de 'pauzeknop'. Op die manier hoeft er geen tijd onbenut te blijven. Deze efficiëntie scheelt enorm in de overhead en dus in de kosten.

Direct aan de slag met Team as a Service?

Wellicht biedt ons YUMB Unlimited aanbod precies de combinatie van vaardigheden waar je naar op zoek bent. We bieden onze expertises aan, onder andere op het gebied van marketing, (web) development en design. Natuurlijk via het TaaS model, in verschillende varianten. Bekijk het volledige aanbod hier: YUMB Unlimited

Meer artikelen